مغز شطرنج‌بازان حرفه‌ای چه تفاوتی با مغز دیگران دارد ؟

پایگاه همدان شطرنج

 

مغز شطرنج‌بازان حرفه‌ای چه تفاوتی با مغز دیگران دارد ؟

 

وقتی افراد سال‌های طولانی شطرنج بازی می‌کنند ، قسمت‌هایی از مغزشان با هم مرتبط می‌شود تا بتوانند به طور خودکار وضعیت بازی را با نگاه به صفحه ی شطرنج تشخیص بدهند و به طور شهودی حرکت بعدی را انتخاب کنند !

بهنوش خرم‌روز :‌ به طور کل می‌توان بازیکنان شطرنج را به دو دسته تقسیم کرد : حرفه‌ای‌ها و آماتورها

تفاوت بین آن‌ها هم یک ریشه اصلی دارد :‌ تمرین و تجربه طی زمانی طولانی .

اما این تمرین و تجربه چه تاثیری دارد که از یک آماتور ،‌ یک فرد حرفه‌ای می‌سازد ؟ محققین جواب این سوال را به تازگی پیدا کرده‌اند . آن‌ها می‌گویند حرفه‌ای‌ها طی سال‌ها تمرین به مغزشان یاد می‌دهند که به نحوی متفاوت عمل کند .

به گزارش دیسکاوری ؛ محققین ژاپنی با تصویربرداری ام.آر.آی از مغز بازیکنان حرفه‌ای و آماتور بازی شاگی ( که همان شطرنج ژاپنی‌ها است ) فعالیت مغزی آن‌ها را در برابر الگوهای مختلف چیدمان صفحه شاگی بررسی کردند . آنها از افراد می‌خواستند که در برابر هر چیدمان ، به حرکت بعدی خود عمیقا فکر کنند .

نتایج این مطالعه نشان داد که وقتی افراد حرفه‌ای به صفحه بازی نگاه می‌کنند ، مناطقی از لوب آهیانه مغزشان که با تصاویر دیداری و حافظه اپیزودیک مرتبط است ،‌ فعال می‌شود . همچنین وقتی این افراد تحت فشار قرار می‌گرفتند تا حرکت بعدی بازی را سریع انتخاب کنند ، منطقه دیگری از مغزشان به نام هسته دمی فعال می‌شود . هسته دمی قسمتی از مغز است که با فعالیت‌های معطوف به هدف فرد ارتباط دارد .

به گفته محققین ، در مغز بازیکنان آماتور شطرنج چنین الگوی فعالیتی دیده نمی‌شود . آن‌ها بر این باورند که افرادی که سال‌ها شطرنج بازی می‌کنند ، مداری را بین این دو قسمت از مغز خود تکمیل می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند به سرعت حالت بازی را تشخیص بدهند و گام بعدی را انتخاب کنند .

در واقع با این تغییر در فعالیت مغزی ، آنها می‌توانند به نحوی شهودی ، هدف‌گرایانه و البته با استفاده از روش تشخیص الگو ، با سرعتی بالاتر و بدون نیاز به هیچ جستجوی هشیارانه‌ای در مغز ،‌ بازی کنند . در واقع این شهود نتیجه سال‌ها تمرین آن‌ها است و ربطی به الهام شدن ندارد که پدیده‌ای غیرقابل پیش‌بینی و بسیار نادر است .

بدین ترتیب ،‌ وقتی یک بازیکن حرفه‌ای به صفحه شطرنج نگاه می‌کند ، قسمت‌هایی از مغزش با هم مرتبط می‌شوند تا به طور خودکار وضعیت بازی را شناسایی کند و باز هم به طور خودکار ، حرکت بعدی را انتخاب کند .

متاسفانه اگر شما هم از افراد آماتور در بازی شطرنج هستید ، چنین رابطه‌ای در مغزتان وجود ندارد ،‌ دست‌کم نه تا زمانی طولانی !

منبع : خبر آنلاین

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر